Followers

Wednesday, June 20, 2012

Penyediaan Makanan Bayi ~ part 1

Hi... kat sini saya nak share sikit tentang cara penyediaan makanan untuk Danial yang baru je berumur 7 bulan lebih. 26hb June ni baru genap 8 bulan.  dah besar anak mama.. :)
Buat pengetahuan semua, saya memang memasak sendiri bubur nasi utk Danial dan bekalkan kepada pengasuh tiap2 hari.  rasa saya, semua ibu kat luar sana mmg nak masak sendiri untuk bayi mereka... ye laa air tangan ibu tu penting apatah lagi makanan pertama bayi.  masalah tiada masa, letih, n mcm2 lagi adalah perkara utama yang dibangkitkan apabila ingin menyediakan makanan bayi... kesudahannya beli je kat pasaran. berlambak jual tu.. nak perasa apa.. sume ada... 

Saya sendiri baru nak belajar dalam menguruskan anak nih... mungkin ada yang kata 'eleh.. anak baru sorang dah cakap byk or tunjuk pandai.. bagi saya tak salah kalau kita nak berkongsi apa yang kita tahu selagi benda tu tak salah... ok la bagi memudahkan ibu2 yang bekerja, sedikit masa perlu dikorbankan pada hari minggu bagi memastikan anda tidak terlalu penat pada hari2 bekerja.. Maksud kat sini, bukannye kita buat bubur nasi utk seminggu pulak... tapi mungkin ada je yang buat mcm tu... :p Macam saya sendiri, carrot, bayam, kentang, labu, ayam, daging, n ikan bilis saya akan buat stok n simpan dalam peti ais. (nnt saya cerita dalam bab lain).  Tapi bubur nasi je masak hari2.  Nampak mcm renyah (leceh) jugak kan sbb kena cuci beras, masak, nak blend lagi... ish ish... so, apa yang saya lakukan ialah buat stok beras... cara2nya

1. Basuh beras (4 pot) bersih2... 
- nak lebih 4 pot pun takpe.. tapi kang kalau bnyk sgt nnt susah nak kering pulak

2. Tus kan air 
- beli la bekas penapis yang agak rapat supaya beras tak jatuh byk sgt

3. Keringkan atas dulang... saya keringkan semalaman. 
- ada jgk yang keringkan atas api... alaa goreng kering tu... saya penah buat mcm tu, tapi smpi nak hangit beras... :P apa pun kena pastikan betul2 kering sbb kalau beras masih lembab ia takkan tahan lama n akan berkulat.
Ratakan atas dulang... or nak cepat, panaskan kuali n kacau smpi betul2 kering
  
4. Blend kan beras yang dah kering
- lebih kurang mcm tepung beras la jadinya.. suka hati nak halus or kasar2 sikit...
Blend la smpi halus... kalau baby dah besar sikit tak yah halus sgt pun takpe.

5.  Simpan dalam bekas yang tertutup n jauh dari kelembapan...
- Pernah sekali beras yang saya dah siap proses jadi berkulat... eiii sedih betul.
pastikan bekas ni betul2 kering tau..
6. Senangkan... bila nak masak, masuk je 3 or 4 sudu dalam periuk... bila jadi bubur, dah boleh terus makan n tak payah lenyek @ lecek dah... saya akan masak sekali sehari je untuk 3 kali makan... tengah hari, petang n malam...
Masukkan je 3 @ 4 sudu beras yang dah di blend tadi... bila dah jadi buburnya, baru letak carrot ke, ayam ke or apa je sebagai lauknye..


Sedapnye bubur nasi ni... :)





No comments:

Post a Comment